Ako jednoducho vybrať rebriny do detskej izby + tipy, ako na nich cvičiť

Všetky deti milujú pohyb. Je pre ne úplne prirodzený, čo je veľkou výhodou, pretože pohyb má pozitívny vplyv na celkové zdravie, kondíciu a v neposlednom rade aj na mozog, kognitívne funkcie a schopnosť učiť sa. Navyše, pravidelným pohybom či cvičením v ranom veku budujete v deťoch návyk hýbať sa. A to im môže poslúžiť ako základ do života. Ak to budete robiť nenútene a formou hry, je veľmi pravdepodobné, že láska k cvičeniu a športu im ostane celý život.

Výbornou pomôckou na cvičenie do detskej izby či domácej telocvične sú rebriny. Dokážete sa na nich s deťmi hrať a zároveň precvičiť celé telo. Ich výhodou je jednoduchá inštalácia, skladnosť a naozaj rôznorodé využitie. Pripevňujú sa väčšinou na stenu, prípadne na strop. Ak máte viac priestoru, môžete deťom dopriať aj celú preliezačku, ktorá napríklad v nepriaznivom počasí čiastočne nahradí pobyt na ihrisku.

Čo zvážiť pri výbere rebrín?

Rebriny nezaberú veľa miesta, no i tak je ich veľkosť jedno z prvých kritérií, ktoré pri výbere  musíte zvážiť. Šírka rebrín sa pohybuje bežne od 60 do 80 cm a ich výška obvykle od 190 až do 250 cm. Ak kupujete rebriny aj s príslušenstvom (gymnastické kruhy, hrazdy, lanové rebríky, šmýkačka), treba rátať s tým, že budete potrebovať o čosi viac miesta. 

Ďalším parametrom je nosnosť rebrín, čiže akú váhu dokážu udržať. Treba si rozmyslieť, či na rebrinách budete cvičiť aj vy, alebo len deti, a tento fakt brať do úvahy. Deťom postačí nosnosť do 80 kg, čo majú aj základné rebriny. Väčšina dostupných rebrín má nosnosť do 120 kg. Tá sa neodporúča prekračovať. Jednak z hľadiska bezpečnosti a tiež kvôli životnosti výrobku. 

Materiál, z ktorého sú rebriny vyrobené, je tiež dôležitým kritériom. Vybrať si môžete drevené alebo kovové. Pre domáce použitie sa najviac využívajú drevené rebriny, ktoré sa dajú kúpiť za prijateľnú cenu a sú nenáročné na inštaláciu aj následnú údržbu. Najčastejšie sa používa bukové alebo borovicové drevo. Kovové rebriny sa viac využívajú vo fitnes centrách, no môžete ich mať aj doma. Rovnako ako drevené rebriny, aj tie kovové nainštalujete pomerne jednoducho, sú však odolnejšie a stabilnejšie


Existujú aj kombinované rebriny, ktoré majú kovový rám a drevené priečky. Kúpite ich spolu s povrazovým rebríkom, gymnastickými kruhmi a lanom. Ktorú alternatívu si vyberiete, závisí od vášho vkusu a preferencií. Mnoho rebrín sa predáva spolu s ďalším príslušenstvom, vďaka ktorému vám pribudnú možnosti využitia.

Ako cvičiť na rebrinách

Či už máte doma malú gymnastku, škôlkara, alebo zvedavé batoľa, cvičiť na rebrinách môže každé dieťa. Šplhanie po rebrinách zlepšuje celkovú silu, obratnosť, ohybnosť a koordináciu. Pri malých deťoch pôjde skôr o cvičenie formou hry. Motivujte ich, aby sa šplhali po rebrinách hore a dolu a skúšali, čo všetko sa na nich dá robiť. Ukážte im, ako sa môžu na rebriny zavesiť, čím krásne natiahnu chrbticu. Nechajte deti loziť po rebrinách na boso, čím podporíte správny vývoj chodidla.
 
So staršími deťmi už možno cvičiť cielene na rozvoj svalovej sily a flexibility. Prinášame vám niekoľko tipov:

Bulharský drep – cvik na posilnenie nôh, sedacích svalov a zmiernenie bolestí v krížoch

  • Postavte sa chrbtom k rebrinám, vo vzdialenosti asi jedného kroku od rebrín. Jednou nohou sa zaprite o rebriny vo výške kolena.
  • Druhá noha ostáva na zemi a je na nej asi 80 % celej váhy. Trup je vzpriamený.
  • S nádychom idete dole do drepu, až do bodu, kedy je stehno rovnobežne so zemou. S výdychom idete späť hore. V hornej pozícii nohu vystrite, nie však do prepnutia.
  • Dôležité je, aby koleno prednej nohy nešlo počas cvičenia pred špičku.
  • Spravte 10 opakovaní pre každú nohu.

Kľuky o rebriny – cvik na posilnenie svalov hrudníka

  • Postavte sa čelom k rebrinám na vzdialenosť predpažených rúk. Chyťte sa priečky a spravte kľuk.
  • Následne sa odrazte späť do stoja. Môžete pridať aj tlesknutie za chrbtom.
  • Spravte 5 – 10 opakovaní.

Visenie na rebrinách so zdvíhaním nôh – cvik na posilnenie brušných svalov

  • Zaveste sa na rebriny chrbtom k rebrinám.
  • Zdvíhajte vystreté alebo pokrčené nohy.
  • Spravte 6 – 10 opakovaní.

Cvik na rozvoj kĺbovej pohyblivosti a svalovej flexibility

  • Postavte sa bokom k rebrinám, chyťte priečku jednou rukou približne vo výške lakťa.
  • Druhú ruku vzpažte a spravte úklon smerom k rebrine, zatiaľ čo boky tlačíte smerom od rebrín. Chodidlá sú pri rebrinách.
  • Vydržte v pozícii 4 – 6 sekúnd a opakujte na druhú stranu.

Je článok užitočný?

16x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Silvia Hadeková

Osobná trénerka, inštruktorka skupinových cvičení a výživová poradkyňa. Venuje sa predovšetkým cvičeniu s vlastnou váhou a obľubuje cvičebné koncepty, ktoré sú okrem fyzickej stránky zamerané aj na hľadanie duševnej rovnováhy. Zaoberá sa nutričným koučingom, v rámci ktorého pomáha ľuďom nájsť cestu, ako zlepšiť svoje stravovacie návyky.



Súvisiace články