Ako začať s cvičením jogy?

Joga predstavuje na jednej strane veľmi staré cvičenie a učenie, ktorého počiatky siahajú ďaleko do histórie. Na strane druhej ju isto možno označiť za hit posledných rokov. Aj ľudia, ktorí sa nikdy pravidelne nehýbali, sa často púšťajú do náročných pozícií, ktoré na prvý pohľad vyzerajú jednoducho, no opak je pravdou. Takýmto postupom si ale môžu skôr uškodiť, než mať z tohto krásneho cvičenia osoh. Ako začať s cvičením jogy?

Nie je joga ako joga

Niekto potrebuje zrelaxovať, iný sa ponaťahovať, odstrániť nejaký problém či bolesť, posilniť telo a myseľ, prípadne potešiť dušu. Joga je komplexné cvičenie, no existuje mnoho jej druhov a každý je niečím výnimočný. V prvom rade je potrebné si uvedomiť, prečo jogu chcete cvičiť a čo je vaším cieľom. Na základe toho si vyberte. Možno budete musieť vyskúšať viacero štýlov, kým nájdete ten pravý pre vás. Ak vám nesadne jeden, nezavrhnite automaticky jogu ako takú. Bola by to škoda.

Pre úplných začiatočníkov, teda ľudí, ktorí celkovo začínajú s cvičením, je vhodná Iyengar joga. Cvičí sa pomaly a je zameraná na pochopenie základnej techniky jednotlivých pozícií a správne postavenie. Hatha joga sa tiež cvičí v pomalom tempe, obsahuje jemnejšie, oddychovejšie cvičenia. Preto je tiež dobrou voľbou na začiatok. Vinyasa joga je dynamickejšia a prepája pohyb so správnym dýchaním. Ide o tzv. flow – plynulé prechody z pozície do pozície. Power joga je silovejšia s dôrazom na budovanie sily a flexibility. Obe sú vhodné skôr pre tých, čo už s cvičením ako takým majú skúsenosti a pomalé pohyby nie sú pre nich to pravé orechové.

Nezačínajte sami

I keď je možné na internete nájsť nespočetné množstvo jogových videí, článkov a online kurzov, nezačínajte s cvičením jogy sami, ale pod vedením skúseného inštruktora. Najmä, ak celkovo ešte len začínate cvičiť. Doma nedostanete reálnu spätnú väzbu, nemá vás kto napraviť a aj keď cvičíte pred zrkadlom, všetky chyby neuvidíte. Preto buď navštívte skupinovú lekciu, alebo absolvujte individuálny kurz. Po čase, keď sa naučíte základnú techniku a správne dýchanie, budete môcť praktizovať jogu aj sami doma.

Začnite zľahka a počúvajte svoje telo

Začiatky bývajú vždy ťažké, ale v tomto prípade sa rozhodne oplatí zotrvať. Zaraďte jogu do svojho života pomaly, postupne. Stavte na pravidelnosť a vytvorte si návyk praktizovať cvičenie napríklad trikrát týždenne po dobu niekoľkých mesiacov. Neskôr môžete pridať. Takisto sa nežeňte nasilu hneď do všetkých jogových pozícií. Pružnosť ani silu telo nezíska zo dňa na deň. Mnohé pozície si vyžadujú čas, niektoré naozaj aj roky praxe, preto trénujte aj svoju trpezlivosť a počúvajte svoje telo.


Jogu môžete praktizovať ako fyzické cvičenie na zlepšenie mnohých aspektov svojho tela. Vzhľadom na to, že do veľkej miery pracuje s energiami a prepája telo a myseľ, pravdepodobne sa časom dostanete aj k jej duchovnejšej stránke. Všetko je na vás a o vás. Zoberte si z jogy to, čo práve potrebujete a čo je pre vás najlepšie.

Je článok užitočný?

112x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Silvia Hadeková

Osobná trénerka, inštruktorka skupinových cvičení a výživová poradkyňa. Venuje sa predovšetkým cvičeniu s vlastnou váhou a obľubuje cvičebné koncepty, ktoré sú okrem fyzickej stránky zamerané aj na hľadanie duševnej rovnováhy. Zaoberá sa nutričným koučingom, v rámci ktorého pomáha ľuďom nájsť cestu, ako zlepšiť svoje stravovacie návyky.



Súvisiace články