Čo treba vedieť pred kúpou prvého elektrobicykla

Elektrobicykle sa v poslednom čase nepochybne tešia čoraz väčšej popularite. Prečo? Vďaka batériám integrovaným do porovnateľne ľahších rámov a prepracovanému dizajnu sú v podstate na nerozoznanie od bežných bicyklov. V dnešnom svete navyše predstavujú úplne ekologický variant, s ktorým môžete vyraziť do mesta, ale i do prírody. Ocenia ich všetky vekové kategórie, ktoré chcú bicykel využívať na kratšie či dlhšie vzdialenosti. Ak sa túžba po kúpe prvého vlastného elektrobicykla týka i vás, prečítajte si, čo by ste najskôr mali zvážiť.

Stupne asistencie a kontrola rýchlosti

Princíp fungovania je pomerne jednoduchý – na prehľadnom displeji si zvolíte stupeň asistencie podľa vlastnej potreby, skontrolujete stav baterky, prípadne informácie o prejdenej vzdialenosti a aktuálnej rýchlosti. Väčšina modelov ponúka viac asistenčných stupňov, okrem iného i funkciu asistencie chôdze, ktorá vám uľahčí jeho vedenie, ak na ňom práve nesedíte.

Aby mohol byť elektrobicykel z hľadiska legislatívy považovaný stále „len“ za bicykel s motorovým pohonom (teda ešte nie motocykel), maximálna povolená rýchlosť, ktorú môže príslušný motor vyvinúť, je 25 km/h. Každý elektrobicykel preto musí byť nastavený tak, aby maximálna rýchlosť neprekračovala túto hodnotu. Po dosiahnutí tejto rýchlosti sa motor vypne a šliapanie je už len na vás. Niektorí výrobcovia však dovoľujú nastaviť maximálnu hranicu podľa vlastných potrieb užívateľa, hoci to oficiálne neodporúčajú. Je teda potrebné počítať s tým, že ak nastavíte rýchlosť na vyššiu hodnotu než na zmieňovaných 25 km/h, z bicykla sa stane motocykel, s čím prichádzajú i ďalšie povinnosti, ktoré treba dodržať, než s ním vyjdete na verejné komunikácie. 

Mestské, trekingové alebo horské?

Pred kúpou by ste si mali v prvom rade ujasniť, na aké príležitosti budete svoj elektrobicykel využívať. Každé ráno do práce, na jazdu lesnou cyklotrasou či do horského terénu? V závislosti od spôsobu využitia sa totiž dramaticky líši ich konštrukcia i samotný dizajn.


Ak sa nechcete spotiť pri jazde do práce alebo na menší nákup, zaobstarajte si mestský elektrobicykel. Tieto bicykle disponujú nízkou rámovou rúrkou, ktorá umožňuje jednoduché nasadnutie a zosadnutie – a toho je v mestskej premávke požehnane. Sú vhodné aj pre ľudí s rôznymi obmedzeniami pohybového aparátu, preto si ho pochvaľujú i seniori, ktorým sa s elektrickou výpomocou jazdí omnoho ľahšie. Mestské elektrobicykle sú vybavené blatníkmi, štandardným osvetlením a nosičom, ktorý je na tieto účely ideálny. Mávajú malé množstvo prevodov, najčastejšie tri alebo sedem. Najlepšie sa s nimi jazdí na tvrdom povrchu, prekážkou však preň nebudú ani kratšie jazdy po poľných cestách. Ak chcete jazdu na bicykli kombinovať s mestskou hromadnou dopravou, potom odporúčame skladacie elektrobicykle. Ich poskladanie a následné rozloženie je rýchle a intuitívne. Bez problémov sa vmestia i do kufra vášho auta.

O niečo robustnejšie konštrukcie ponúkajú trekingové elektrobicykle, ktoré spoľahlivo vydržia dlhšie cesty po meste či v ľahšom prírodnom teréne. Tieto bicykle majú všestranné využitie – môžete s nimi na cyklotrasy, ale zvládnu i dlhší výlet v prírode. V porovnaní s mestskými bicyklami sú o niečo väčšie, niektoré sú vybavené blatníkmi či nosičmi, ale už to nie je pravidlo. Plynulejšiu jazdu v nerovných terénoch zaisťuje väčšie množstvo prevodov, väčšinou 21. To je značný rozdiel v porovnaní s elektrobicyklami mestskými alebo crossovými, ktoré majú najčastejšie osem až desať prevodov.  

Do veľkých kopcov si však zadovážte poriadny MTB, ktorý vám pomôže zdolať aj tie najstrmšie prekážky. Šliapať do veľkých kopcov nie je žiadna hračka – na terénnu jazdu je potrebný výkonný motor s batériou. Väčšina horských elektrobicyklov má batériu s motorom pripevnenú na stredovej osi a rúrke rámu, ale na trhu nájdete už i modely, ktorých výrobcovia dokázali batériu schovať do samotného rámu elektrobicykla a poskytujú tak čistý, ničím nerušený dizajn. Čo sa týka prevodov, MTB ich majú skôr menej, väčšinou okolo deväť až dvanásť. 
 
Lepšiu ovládateľnosť na nerovnom povrchu zaistia odpružené bicykle. Môžu mať odpruženú buď len prednú vidlicu, alebo môže ísť o tzv. celopér, ktorý má odpruženú vidlicu aj zadnú stavbu. Pokiaľ uvažujete nad odpruženým bicyklom, pripravte sa na jeho vyššiu hmotnosť, ale i cenu a nutnosť častejšieho servisu. 

Dojazdová vzdialenosť

Ako dlho elektrobicykle vydržia, je otázka, ktorú si položí azda každý zákazník. Dojazdová vzdialenosť je však údaj, ktorý môže byť tak trochu zavádzajúci. Koľko toho bicykel reálne prejde, totiž bude záležať hlavne na hmotnosti cyklistu, náročnosti trate, stupni asistencie, štýle jazdy a ďalších faktoroch, ktoré výdrž spoločne viac či menej ovplyvňujú. Tento údaj teda berte skôr orientačne a zvážte, aká je vaša telesná stavba a ako budete bicykel využívať.

Na približnú predstavu o tom, ako ďaleko v rôznych situáciách zájdete, ponúkame odhady reálneho dojazdu podľa výkonu batérie daného elektrobicykla. Ak výkon batérie (vo watthodinách, teda Wh) nie je uvedený priamo v opise, je možné zistiť ho jednoduchým výpočtom. Stačí vynásobiť kapacitu batérie v ampérhodinách jej napätím (napr. 14 Ah x 36 V = 504 Wh).

 


Čo ešte treba vedieť o batériách

Ako už bolo naznačené vyššie, batéria udáva, koľko kilometrov budete schopní prejsť. Aj preto je najdrahšou súčasťou každého elektrobicykla. Väčšina moderných elektrobicyklov používa lítiové batérie – dlhšie vydržia a dokážu generovať viac energie, než je to v prípade ostatných batérií rovnakej hmotnosti. Lítiové batérie však potrebujú pravidelné dobíjanie (najmenej raz za mesiac), a to aj keď práve nie sú používané. Musia sa skladovať v suchu a nesmú byť v priamom kontakte so slnečným žiarením.

Z hľadiska správneho vyváženia bicykla je dôležité umiestnenie batérie. Pre správne vyváženie je najlepšie, keď je pripevnená na rámovej alebo sedlovej rúrke, prípadne integrovaná priamo do rámu. Bicykel s integrovanou batériou navyše pôsobí úhľadným a ničím nerušeným dojmom. Lacnejšie a mestské modely majú batériu upevnenú v nosiči za zadným kolesom, čo z hľadiska vyváženosti nie je najlepšie riešenie. Má to však i svoje výhody – batéria je na dostupnom mieste a ponúka priestor na pripevnenie nosiča na fľašu.

Umiestnenie elektromotorov

Okrem batérie sa na správnej vyváženosti podieľa aj elektromotor, ktorý je hnacou silou každého e-bicykla. Typ motora sa odvíja od jeho umiestnenia. Môže sa nachádzať buď v náboji zadného či predného kolesa, alebo na stredovej osi. Nábojové motory majú jednu nevýhodu – nie sú priamo prepojené s pedálmi, kadencia šliapania pri nich teda nehrá rolu. No ak zapnete asistenciu, motor zaberie nezávisle od toho, akú veľkú silu na pedále práve vyvíjate. V posledných rokoch vývoja je uprednostňovaný skôr centrálny pohon, ktorému sa nábojové motory nevyrovnajú. 

S prednými nábojovými motormi sa stretnete skôr pri mestských elektrobicykloch. Batéria je v tomto prípade pripevnená na nosič a pôsobí ako dobrá protiváha. Ide o najlacnejší variant, ktorý nie je príliš uspôsobený na jazdu v teréne. Aj preto sa s týmto typom pohonu neodporúča jazdiť inde než na pevnom povrchu.

Elektropohon na zadnom kolese zaisťuje oproti predným motorom lepší prenos točivého momentu. Z toho vyplýva, že bicykel vám v teréne nebude prešmykovať. Zadná časť bicykla je však v tomto prípade viac zaťažená, keďže na nej leží váha motora i batérie súčasne. Zadný pohon nájdeme pri lacnejších mestských, krosových a trekingových modeloch. Tento typ pohonu je odporúčaný najmä na rekreačnú jazdu po pozemných komunikáciách alebo v miernejšom teréne.

Stredový pohon je jednoznačne tou najlepšou voľbou. Motor je priamo prepojený s kľukami a bicykel tak vďaka efektívnemu prenosu sily reaguje na zvýšenie dopomoci takmer okamžite. Umiestnenie v strede bicykla dokonale vyvažuje rám a zaisťuje optimálnu polohu ťažiska. Otáčky motora sú nastavené tak, aby jazda bola čo najúspornejšia a dojazd čo najdlhší. V porovnaní s nábojovými motormi má nesporne množstvo výhod – rozloženie hmotnosti, výkon, dojazd… To všetko a celkový pocit z jazdy z neho robí jednoznačného víťaza.

Rámy a kolesá – funkčnosť a dizajn v jednom

Pri výbere elektrobicykla by sme nemali opomínať ani vyhovujúci rám a správnu veľkosť kolies. Výber rámu sa bude odvíjať od vašej výšky a telesných proporcií. Dnes na trhu nájdete dámske rámy, MTB, ale i špeciálne rámy s ultranízkym nasadaním, ktoré sú vhodné predovšetkým pre seniorov. Základnú predstavu o tom, aký rám zvoliť, môžete získať pomocou nášho tabuľkového radcu. Jednoznačne najlepšie však bude, keď si bicykel vyskúšate naživo. Ak konkrétne modely nie sú dostupné v niektorej z našich predajní inSPORTline, môžete si ho tam nechať zaslať. V predajni vám personál bicykel na požiadanie poskladá a vy si tak rovno môžete vyskúšať, či je pre vás to pravé.

S veľkosťou kolies je to podobné – záleží na vašej telesnej stavbe, ale aj na preferovanom štýle jazdy či teréne, v ktorom sa primárne budete pohybovať. Krosové a trekingové bicykle majú veľkosť vopred určenú, a to 28“. Horské modely majú priemer kolies medzi 26“ a 29“, mestské modely ponúkajú kolesá medzi 26“ a 28“. Kolesá s väčším priemerom sa lepšie správajú v náročnejšom teréne a jednoduchšie prekonávajú rôzne nerovnosti povrchu, napríklad kamene či korene. Zároveň na jedno šliapnutie prejdú väčšiu vzdialenosť a lepšie prilnú k povrchu. Kolesá s menším priemerom menej vážia a lepšie sa ovládajú. Hodia sa na úzke chodníky alebo cesty a na trate, kde je potrebné často kľučkovať.

Menší priemer kolies je ideálnym riešením pre dámy a cyklistov nižších než 165 cm. Kompromisný rozmer 27,5“ je novým „módnym“ trendom najmä v prípade dámskych elektrobicyklov – tento rozmer je kombináciou ľahkej ovládateľnosti a komfortu pri prekonávaní rôznych prekážok. Na druhej strane, pre mužov a vyšších jedincov sú vhodnejšie kolesá s veľkosťou 29“. 

Niekoľko rád na záver

  • Jazda v daždi – Aj keď má bicykel mnoho elektrických súčiastok, jazda v daždivom počasí nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo. Bicykel je prirodzene skonštruovaný tak, aby odolával i tej najväčšej prietrži mračien. Problém by nastal len v prípade, ak by sa do vody ponoril.
  • Údržba – Je takmer totožná s údržbou bežného bicykla. Neodporúčajú sa vysokotlakové čističe, mohli by totiž poškodiť elektronické súčiastky. Pravidelne kontrolujte reťaze a ozubené kolesá, ktoré sú pri elektrobicykloch viac namáhané. Reťaze a ložiská občas premažte. Zvláštnu starostlivosť venujte batérii – dobíjajte ju ihneď po dokončení jazdy, najmä ak v batérii dôjde k poklesu o viac než 30 %.
  • Prezimovanie – Elektrobicykel by mal byť (nielen) kvôli batérii skladovaný na suchom a tienistom mieste, kde je konštantná teplota, ideálne mezi 10 a 20 °C. Batériu aj v zimných mesiacoch pravidelne dobíjajte (minimálne raz za mesiac) a udržujte nabitú na hodnotách 50 až 70 %.
  • Legislatíva – Podľa zákona elektrobicykel nesmie ísť rýchlosťou vyššou než 25 km/h, preto je rýchlosť nastavená tak, aby táto hranica nebola prekročená. Ak by ste túto hranicu chceli prekročiť, majte na pamäti, že z vášho e-bicykla sa stáva motocykel alebo moped a na tie už potrebujete vodičský preukaz.

Je článok užitočný?

1990x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Team inLIVE

Tím nadšencov, odborníkov a produktových špecialistov spoločnosti inSPORTline, ktorí svojim produktom nielen rozumejú, ale zároveň ich aj sami na vlastnej koži testujú a skúšajú, čo vydržia, pretože šport milujú a pretože chcú vedieť svojim zákazníkom poradiť a odporučiť im ten najvhodnejší produkt podľa ich potrieb a svojich vlastných skúseností.



Súvisiace články