10 hlavných zásad správneho stravovania

Žijeme vo svete navzájom sa vyvracajúcich informácií, výživových extrémov a rôznych stravovacích smerov. Tie idú neraz proti zdravému sedliackemu rozumu a nezodpovedajú potrebám tela. Pravdou je, že zdravý životný štýl pritom nie je žiadna veda a že si ho zložitým občas robíme len my sami.

Žiadny aktívny športovec, ktorý sa stará o svoje zdravie, by nemal zabúdať ani na jedlo, ktoré svojmu telu poskytuje, aby mohlo fungovať optimálne. Ak chceme dosiahnuť lepšie výkony nielen na poli fitnesu, ale i pevného zdravia, nemali by sme zabúdať na desiatku kľúčových výživových zásad.


1. Jedzte skutočné jedlo

Ak nám má jedlo poskytnúť kvalitnú výživu, potrebujeme čerpať zo správnych zdrojov. Priemyselne spracované potraviny, polotovary a produkty, ktoré výpočtom svojho zloženia pripomínajú siahodlhú esej, sú síce bohaté na energiu, ale zato žalostne chudobné na telu prospešné živiny. Voľte prevažne základné a prirodzené potraviny, ktoré sú minimálne (alebo vôbec) priemyselne spracované.

2. Dbajte na dostatok bielkovín

Bielkoviny sú základným stavebným kameňom nášho tela. Ak športujeme, mali by sme sa na ne sústreďovať s dvojnásobným dôrazom. Myslite na to, aby ste mali zdroje bielkovín zaradené ideálne v každom svojom jedle, no predovšetkým nesmú chýbať v predtréningovom a potréningovom chode. Bielkoviny sa nachádzajú napríklad v mäse, mlieku a mliečnych výrobkoch, vo vajciach, v obilninách, strukovinách, orechoch atď.

3. Neopomínajte tuky

Tuky nie sú tým, čo nás robí tlstými. Tlstými nás robí príjem vyšší než výdaj. Doby, keď boli strašiakom, sú, našťastie, dávno preč a dnes už vieme, že sú esenciálnou živinou, bez ktorej naše telo nebude fungovať. Tučné ryby, avokádo, orechy a semienka, kokos, čokoláda, kvalitné oleje – to všetko je nielen dovolené, ale dokonca viac než žiaduce.

4. Sacharidy využívajte strategicky

Rovnako ako tuky ani sacharidy nie sú ničím, čomu by sme sa mali vyhýbať. V čase okolo tréningu pre nás budú navyše tým najlepším „palivom“, ktorým podporíme svoju výkonnosť i regeneráciu. Nie je potrebné vyhýbať sa prílohám, pečivu ani ovociu. Takéto obmedzovanie nie je v rámci racionálne zloženého jedálnička efektívne a neprinesie dlhodobé výsledky. 

5. Dajte zelenú vitamínom, minerálnym látkam a stopovým prvkom 

Pokiaľ chcete zaistiť dostatočný prísun všetkých mikronutrientov, dbajte na pestrosť svojho jedálnička. Ľudia, ktorí jedia dookola to isté, môžu veľmi ľahko skĺznuť do stereotypu, ktorý ich ochudobní o tieto dôležité prvky.

6. Kvalita jedla je dôležitá, ale rovnako i kvantita

Jesť zdravo, vyberať si rozumné zdroje potravín a konzumovať nutrične plnohodnotné jedlo je základ. Spolu s tým však musíme mať istotu, že svoj energetický príjem nepodhodnocujeme ani nenadhodnocujeme. Dajte si pozor, aby ste jedli adekvátne k svojmu energetickému výdaju a svojim dlhodobým cieľom.

7. Doprajte telu pravidelnosť

Nenechávajte telo vyhladovať ani ho nezahlcujte nadmernými porciami jedla. Telo miluje pravidelnosť a potrebuje určitú dávku istoty, aby vedelo, že sa nemusí báť žiadneho nedostatku. Podľa svojho režimu a uváženia si strážte rovnomernú distribúciu jedla, aby nedochádzalo k žiadnym jednorazovým extrémom.

8. Zdravie máme len jedno, neexperimentujte s ním

Hľadajte dlhodobo udržateľný zdravý životný štýl, nie krátkodobé extrémy. Drastické diéty, limitujúce alternatívne výživové smery a detoxy rovno pusťte z hlavy.  

9. Ovocie a zelenina na dennom poriadku

Ak existuje niečo, čo by sa na našom tanieri malo s istotou objaviť každý deň, potom je to ovocie a zelenina. Nielenže nášmu telu doplnia veľmi dôležité mikroživiny, ale zároveň poskytnú aj množstvo vlákniny a ďalších blahodarných živín.

10. Zvážte zaradenie kvalitných doplnkov stravy

Pokiaľ viete, že sú látky, ktoré vo svojom jedálničku výlučne stravou neobsiahnete, dajte šancu i kvalitnej suplementácii. Aktívni športovci budú na deficit niektorých živín náchylnejší, preto popremýšľajte minimálne nad multivitamínovým komplexom.

Je článok užitočný?

0x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Markéta Gajdošová

Certifikovaná výživová poradkyňa, nutričná koučka a spoluautorka knihy Cesta k opravdovému jídlu. Svoju prácu stavia na filozofii racionálneho prístupu k výžive s dôrazom na kvalitu živín, efektivitu a individualitu. O témach výživy, fitness a zdravej životosprávy nahráva vlastný podcast, ktorý je dostupný na podcastových platformách pod názvom Marketa‘s Vibes.



Súvisiace články