Hľadáte fitness stroj, ale neviete si rady? Poradíme vám

Rozhodli ste sa robiť niečo pre svoju postavu? Paráda! A napadlo vám, že by ste si zaobstarali nejaký fitness trenažér? Ešte lepšie!

Určite ste už teda začali premýšľať o tom, ktorý stroj by bol pre vás ideálny. Ponuka je totiž rozmanitá a nájdete v nej všetko od mohutných bežeckých pásov po maličké steppery. Jednotlivé stroje majú, samozrejme, svoje výhody i nevýhody a líšia sa aj v zameraní na určité partie. Takže ak sa chystáte urobiť niečo napríklad s prebytočným tukom v oblasti brucha, treba si vybrať kardiostroj, na ktorom si bruško poriadne precvičíte. V tomto článku vám poradíme, ako si ľahko a rýchlo vybrať fitness stroj presne podľa vašich potrieb.

Vyberajte si podľa toho, či vám ide o chudnutie alebo o posilňovanie 

Najskôr je dobré povedať si, čo chcete tréningom docieliť. Schudnúť v oblasti brucha? Celkovo zhodiť pár kíl? Vytvarovať si pekné nôžky a zadoček? Zároveň treba zvážiť, koľko členov domácnosti bude stroj reálne využívať – to je dôležité najmä z hľadiska výberu stroja s dostatočnou nosnosťou. 

Už v tom máte jasno? Tak hurá do vyberania. 

1. Bežecký pás 


V posledných rokoch popularita behu rapídne stúpla, preto nikoho neprekvapí, že bežecké pásy patria medzi najobľúbenejšie kardiostroje. Ak ste zvyknutí behať cez leto vonku, nenechajte sa obmedzovať počasím ani v chladných mesiacoch a trénujte doma pekne v teple. Výhodou behu je predovšetkým komplexné zapojenie celého tela, pričom najviac pracujú nohy a zadok. Behaním zároveň trénujete vytrvalosť a udržiavate si správnu fyzickú kondíciu. Ak teda chcete zhodiť pár kíl a zároveň zapracovať na kondícii, bežecký pás je jasnou voľbou. 

Tip do života: Schudnite, zapracujte na kondičke i vytrvalosti a poriadne pretrénujte nohy. 

2. Rotoped


Za klasický stroj na chudnutie je považovaný rotoped, no veľmi často nie je tou správnou voľbou. S rotopedom si precvičíte hlavne spodnú časť tela, takže ak to chcete vyvážiť a zapracovať i na ďalších partiách, vyberte si radšej iný trenažér. Vďaka nastaviteľnému sedeniu a pohodlnému sedadlu sú rotopedy vhodné i pre ľudí s obmedzenou pohyblivosťou – to platí hlavne pre špeciálny druh rotopedu, ktorému sa hovorí recumbent. Tieto stroje sú ideálne, ak sa snažíte zamerať na tréning nôh alebo po zranení či chorobe hľadáte pohyb nenáročný na kĺby. 

Tip do života: Dajte si intenzívne kardiocvičenie so zameraním na nohy. Pri zníženej pohyblivosti si vyberte pozvoľný pohyb bez záťaže kĺbov. 

3. Airbike


Airbike, ktorému sa hovorí aj vzduchový rotoped, má namiesto záťažového kolesa ventilátor. Ten je napojený nielen na pedále, ale aj na pohyblivé držadlá. Vďaka širokým lopatkám plní funkciu vzduchového brzdového systému, takže čím viac sa do toho opriete, tým väčšiemu odporu budete musieť vzdorovať. To znamená: žiadny odpočinok. Nasadnete a idete, kým môžete. Airbiky sú skvelé na intenzívny kardiotréning – pomôžu vám udržať kondičku a posilniť hornú i dolnú polovicu tela zároveň. 

Tip do života: Dajte si do tela a objavte hranice svojich síl! Spáľte kalórie a popritom posilnite nohy i ruky. 

4. Cyklistický trenažér


Cyklotrenažér si ľudia často pletú s rotopedom – mnohí totiž netušia, v čom je rozdiel. A hoci sú oba stroje zamerané na nohy, verte, že rozdiely sú značné. Cyklistický trenažér je vhodný skôr pre športovcov, ktorí pravidelne pracujú na svojej kondičke. Na rozdiel od rotopedu je tu iné sedenie, pripomínajúce skôr jazdu na bicykli, a k tomu i tvrdšie sedadlo. Ďalším charakteristickým rysom je absencia voľnobehu, čo vás núti stále šliapať a nezastaviť sa. Stroj preto nie je určený primárne na chudnutie, ale najmä na udržiavanie fyzickej kondície, a to hlavne pri zapojení ďalších cvikov. 

Tip do života: Zapracujte na svojej kondícii a dajte svojim nohám zabrať. 

5. Eliptický trenažér


Spoločne s bežeckými pásmi patrí eliptický trenažér v súčasnej dobe medzi najobľúbenejšie kardiostroje. Pohyb na ňom vychádza práve z behu, takže to nie je žiadne prekvapenie. Vďaka pohyblivým držadlám však aktívne zapojíte i hornú polovicu tela a efektívne tak precvičíte celé telo. Navyše je možné meniť záťaž, čo znamená, že pokojne môžete skúsiť nasimulovať aj beh do kopca. Ak máte problém napríklad s kolenami, máme pre vás dobrú správu – eliptikal sa vyhýba veľkým nárazom a otrasom. Ak teda chcete schudnúť a zapojiť celé telo, ale bežecký pás sa vám zdá príliš ťažkopádny, eliptický trenažér bude pre vás to pravé orechové. 

Tip do života: Zhoďte prebytočné kilá bez zbytočného namáhania kĺbov na stroji, ktorý nezaberie veľa miesta.

6. Veslovací trenažér


Veslovací trenažér býva často podceňovaný, no je to skvelý stroj na kondičný tréning i kardiotréning. Pri záberoch pracuje horná i dolná polovica tela naraz, najmä chrbtové svaly. Veslovací trenažér si tak zamilujú tí, ktorí trpia bolesťami chrbta. Mnoho ľudí ho vyzdvihuje aj ako ten „najzábavnejší“ kardiostroj, pretože cvičenie na ňom vás len tak neomrzí. Ak teda chcete zvýšiť svoju vytrvalosť, udržať si skvelú kondičku a efektívne trénovať nohy, ruky a chrbát, veslovací trenažér  bude pre vás skvelým „parťákom“.  

Tip do života: Posilnite si chrbát, ruky i nohy a užite si kardiotréning aj kondičný tréning. 

7. Vibromasážne stroje


Vibromasážne stroje, ktoré zahŕňajú VibroGym i vibračné plošiny, sú medzi fitnes trenažérmi veľmi obľúbené. Vďaka vibráciám, ktoré prechádzajú do hlbších vrstiev svalov, je cvičenie s nimi zamerané prakticky na celé telo. Na stroji potom robíte bežné cviky, ako sú kľuky, drepy alebo výpady. Vibrácie vašu snahu umocnia až na trojnásobok, takže tuky budete spaľovať omnoho rýchlejšie. Ak teda chcete maximálne zužitkovať svoje úsilie, vibromasážny stroj je pre vás to pravé. 

Tip do života: Spáľte kalórie rýchlo a efektívne využitím základných cvikov.

8. Stepper


Steppery vďaka svojej funkcii patria medzi tie najjednoduchšie kardiostroje. Jednoduchý pohyb na báze šliapania alebo stúpania po schodoch je zameraný predovšetkým na nohy a zadok, preto je ideálny na tvarovanie zadočka a posilňovanie nôh. Niektoré modely majú funkciu twist, prostredníctvom ktorej zapojíte i ťažko dostupné partie v oblasti bokov. Steppery sú k dispozícii v rôznych veľkostiach, a to vrátane malých prenosných strojov, ktoré ľahko uschováte napríklad pod posteľou alebo v skrini. 

Tip do života: Spevnite svoje nohy i zadoček, zamerajte sa na problematické partie. 

Tipy do života na záver

Ak stále nemáte jasno: 
  • Skúste zohľadniť i ďalšie faktory, ako sú priestor alebo cena.
  • Ak chcete napríklad celkovo schudnúť, ale bežecký pás je pre vás cenovo nedostupný alebo nemáte dostatok miesta, nebojte sa zvoliť eliptický trenažér.
  • Ak vám nejde o chudnutie, ale skôr o kondíciu, vyberte si cyklotrenažér, airbike alebo veslo.
  • Okrem spomenutých vlastností sú všetky stroje skvelými pomocníkmi pri udržiavaní fyzickej kondície a zdravého životného štýlu. 

Je článok užitočný?

8x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Petr Kopřiva

Expert na funkčný a kondičný tréning a niekoľkonásobný Ironman v triatlone. Špecializuje sa na kondičnú atletickú prípravu a kompenzačné cvičenie športových klubov, ale aj individuálnych zverencov. V rámci funkčného tréningu sa orientuje na posilňovanie s vlastnou váhou a cvičebnými pomôckami. Venuje sa kondičnej príprave detí v športových aktivitách ako hokej, tenis a i.



Súvisiace články