Ste stále hladní? 5 spôsobov, ako zabrániť prejedaniu sa

Poznáte ten nepríjemný pocit, ktorý nie je možné racionálne nazvať hladom, no aj tak nedá pokoj, až kým chute neuspokojíte? Vyvážený stravovací režim, ktorý obsahuje dostatok všetkých dôležitých živín, by k takémuto pocitu viesť nemal.

Poďme sa spoločne pozrieť na niekoľko spôsobov, ktorými môžete predísť hladu skôr, než vás zaskočí v tej najmenej vhodnej chvíli.


1. Zodpovedajúci energetický príjem

Základom nastolenia rovnováhy medzi signálmi hladu a sýtosti je zaistiť adekvátny energetický príjem, ktorý zodpovedá nášmu životnému štýlu, cieľom aj individuálnym potrebám. Mnoho ľudí má pri zameraní na zdravú výživu tendenciu svoj príjem podhodnocovať, čo vedie k reštrikcii alebo deficitu nielen kalórií, ale aj dôležitých živín. Pravidlo „menej je viac“ vo výžive v tomto ohľade neplatí a strategickým riešením tak často býva navýšenie svojho energetického príjmu už od základov, aby sa potenciálne prichádzajúce chute ani nemali dôvod ozývať.

2. Dostatok bielkovín

Bielkoviny majú vysoký efekt zasýtenia a ich zastúpenie v jedálničku je preto úplne kľúčové pre vyšší pocit sýtosti. Z rovnakého dôvodu môže ich zvýšený, avšak stále rozumný príjem zabrániť tendencii prejedať sa a potrebe siahať po nutrične nevhodných potravinách s prázdnou energiou.
 

3. Vláknina a zdravé tuky v jedálničku

Ak sú okrem bielkovín ešte iné zložky výživy, ktoré majú potenciál navodiť vyšší pocit sýtosti, potom je to ospevovaná vláknina a tuky. Vláknina je charakteristická tým, že spomaľuje vstrebávanie ostatných živín a znásobuje tak subjektívny pocit sýtosti. Tuky sa zase vyznačujú dlhším časom trávenia.

4. Pitný režim

Nenadarmo sa hovorí, že hlad býva len prezlečený smäd. Nedostatočný pitný režim je často skutočne tým primárnym dôvodom, prečo prichádzajú neopodstatnené chute. Zvýšený príjem tekutín reguluje nielen metabolické procesy v tele, ale vedie aj k lepšiemu vnímaniu skutočného pocitu hladu a rozlišovaniu toho, čo je už za jeho hranicou.
 

5. Nevedomé jedenie

Ak pravidelne jete v zhone, strese a s myšlienkami na všetko možné, len nie na to, čo máte na svojom tanieri, potom si takáto forma stravovania môže vybrať svoju daň. Telo ani hlava koľkokrát nemajú šancu postrehnúť, čo už ste zjedli a čo nie, a to je v konečnom dôsledku cesta k zvýšeným chutiam v priebehu dňa. Zamerať sa na vedomé jedenie a konzumovať svoje jedlo v pokoji je preto dôležitý krok v boji proti prejedaniu sa.

Je článok užitočný?

15x páčilo sa

Je nám ľúto, že sa vám článok nepáčil:
Ďakujeme. Pridajte si do obľúbených:

Markéta Gajdošová

Certifikovaná výživová poradkyňa, nutričná koučka a spoluautorka knihy Cesta k opravdovému jídlu. Svoju prácu stavia na filozofii racionálneho prístupu k výžive s dôrazom na kvalitu živín, efektivitu a individualitu. O témach výživy, fitness a zdravej životosprávy nahráva vlastný podcast, ktorý je dostupný na podcastových platformách pod názvom Marketa‘s Vibes.



Súvisiace články